![]() |
św. Jan Bosko (1815-1888) Założyciel Towarzystwa Salezjańskiego |
Rozwój religijny
jest jednym z podstawowych wyznaczników salezjańskiego harcerstwa. Ks. Andrzej
Jaworski w cyklu swoich artykułów poświęconych harcerskiej służbie Bogu, które
ukazały się w biuletynie harcerskim Campo
Don Bosco pisał: „wielu bowiem traktuje religię jako
element czy dodatek do formacji harcerskiej. Prawidłowo zaś ustawiona
religijność nakazywałaby doskonalenie się harcerskie ze względu na Boga”. W
SRPM „Dęby” kładzie się właśnie nacisk na doskonalenie harcerskie ze względu na
rozwój religijny. Wszelka aktywność wychowanka i instruktora bierze swój
początek i znajduje dopełnienie w Bogu, źródle i celu ludzkiego
istnienia.Pełnienie służby Bożej pojmowane jest w kluczu salezjańskiej
duchowości młodzieżowej wyrażonej w hasłach 23 Kapituły Generalnej.
Duchowość
codzienności proponowana
przez Zgromadzenie Salezjańskie w życiu harcerza realizuje się poprzez
odkrywanie obecności Boga w otaczającym go świecie. Odkrywając piękno
stworzenia harcerz dochodzi do odkrycia piękna Boga i piękna własnego życia w
świetle bożych przykazań. Z duchowością codzienności związana jest duchowość
radości i optymizmu. Pozwala ona na poznanie życia jako zabawy i święta, a wiary jako
szczęścia. Taki stan rzeczy nie wyklucza jednak, a wręcz zobowiązuje do
podejmowania zobowiązań i rezygnacji z siebie samego jako wyrazu
wdzięczności za otrzymane szczęście. Duchowość
przyjaźni z Panem Jezusem oraz duchowość wspólnoty Kościoła rozumiana jest jako wierność Ewangelii oraz
sumienne spełnianie obowiązków religijnych. Pisał o tym salezjanin ks. Wacław
Nowaczyk w podręczniku Uderzmy
w głąb wymieniając
następujące akty pobożności indywidualnej i zbiorowej: sakramenty święte
(zwłaszcza częsta Komunia święta i Spowiedź sakramentalna), modlitwy poranne,
wieczorne (połączone z rachunkiem sumienia), zachowywanie dni postu wskazanych
przez Kościół, uświęcenie czasu pracy i zabawy poprzez wzbudzenie pobożnej
intencji, codzienny dobry uczynek, udział w uroczystościach religijnych, udział
w nabożeństwach okresowych, dzień modlitwy za ojczyznę, cześć względem
św. Jerzego - patrona harcerzy, szacunek względem symboli religijnych,
pielgrzymki, rekolekcje, oraz zdobywanie sprawności religijnych. Salezjańska
drużyna harcerska nie może pozostawać zamknięta na inne wspólnoty działające
przy zakładzie salezjańskim. Jako składnik oratorium (miejsca spotkania młodych
ludzi w duchu św. Jana Bosko) powinna ona wnosić w nie swój wkład przyczyniając
się do rozwoju całego dzieła i Kościoła, poprzez współorganizowanie
uroczystości religijnych i służbę na rzecz wspólnoty Kościoła. „Do istoty Ruchu należy wychodzenie
na zewnątrz - ku własnej parafii, ku innym środowiskom RP-M” - pisał ks. Tomasz Kościelny w
liście do instruktorów ruchu. Ostatnim wyrazem duchowości młodzieżowej
proponowanej przez salezjanów jest duchowość
odpowiedzialnej służby. Praktycznie
pokrywa się ona z pojęciem służby używanym w harcerstwie. Jednak w duchowości
salezjańskiej istotną jest religijna motywacja służby.
Specyficznym
aspektem salezjańskiego harcerstwa jest również silny duch rodzinny obecny w drużynie, czy obozie harcerskim. Jest to
rys przejęty z oratorium na Valdocco, gdzie dbano, aby każdy wychowanek czuł
się kochany, a przez to odpowiedzialny za wspólne dobro całej społeczności
oratoryjnej.
Więcej o św. Janie Bosko.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz